Elektrische raambediening

Bespreek hier alles omtrent de binnenkant van de VW up!
Mii Cotxe
Forum newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: za 24 nov 2012, 15:45

Elektrische raambediening

Bericht door Mii Cotxe » vr 07 dec 2012, 22:06

Mijn mii is uitgevoerd met van die raamzwengels. Nu heb ik daar geen problemen mee maar ik vroeg mij af of het een motor en bediening makkelijk in te bouwen zijn? Is de portier constructie universeel zodat beide systemen hier op passen of zijn er flinke verschillen? De deurbekleding ziet er volgens mij het zelfde uit en kunnen de bedieningsknoppen hier gewoon ingezet worden. De as van het draaimechanisme zal wellicht ingekort moeten worden om de motor te monteren (lijkt mij).
Ik heb gezien dat orginele motoren en bedieningsknoppen voor een leuke prijs te koop zijn.

Gebruikersavatar
Antera
Vagling liefhebber
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 16 nov 2012, 21:14
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Elektrische raambediening

Bericht door Antera » vr 07 dec 2012, 22:47

je zal het complete setje moeten kopen incl de kabelboom om alles aan de gang te krijgen zoals origineel. met alleen een paar raamknoppen en systeem ben je er niet. Zoals ik het in etka terug kan vinden is dit plug and play alleen moet je de zwengel verwijderen en dan zit er nog een deel op wat ervanaf moet. Zie afbeelding:

Afbeelding

Daarnaast zal je ook de bakjes moeten bestellen om de schakelaar in te kunnen plaatsen:

Afbeelding


Hier vind je de soorten kabelboom alleen denk ik dat die van het interrieur dan ook aangepast moet worden:

Afbeelding
In het bezit van VCDS/VCP voor afspraak APP of Bel +31 6 15 22 87 09

Voor alle verlagingen ben je welkom al dan niet met montage

Mii Cotxe
Forum newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: za 24 nov 2012, 15:45

Re: Elektrische raambediening

Bericht door Mii Cotxe » za 08 dec 2012, 21:52

Ziet er best complex uit, ik vraag mij af of de kabelboom meer doet dan alleen voor de spanning zorgen, zit er een beveiliging achter of een aansturing van de motor of zit dat allemaal in de motor zelf ingebouwd? Als dat laatste het geval is dan is het niet zo complex en kan ik ook zonder een nieuwe kabelboom en hoef ik alleen maar voor spanning zorgen maar dat moet ik toch al voor de centrale deurvergrendeling :mrgreen:

Gebruikersavatar
Antera
Vagling liefhebber
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 16 nov 2012, 21:14
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Elektrische raambediening

Bericht door Antera » zo 09 dec 2012, 08:26

DE beveiliging zit in de motor gebouwd. De bekabeling is simpel:

Afbeelding
In het bezit van VCDS/VCP voor afspraak APP of Bel +31 6 15 22 87 09

Voor alle verlagingen ben je welkom al dan niet met montage

Gebruikersavatar
erikvank
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 11:55

Re: Elektrische raambediening

Bericht door erikvank » vr 05 apr 2013, 12:25

Ik ben niet handig met elektronica, maar hoop dat er iemand anders is op het forum die dat wel is. Zelf kom ik niet veel verder dan de dynamo op een fiets aansluiten. Ik heb in het verleden ook wel EEPROM's gebakken voor PC's, maar die waren door anderen geprogrammeerd en het enige wat ik deed was ze in het apparaat stoppen en na een kwartier er weer uithalen. Kortom ik heb elektronisch gezien twee linkerhanden en ben al blij dat de dealer gratis mijn 220v-omvormer heeft ingebouwd.

Nu wat betreft die elektrische raambedeining. Mijn vrouw en ik parkeren bieden veel in parkeergarages (zowel bij haar als bij mijn werk). Dus wie ook de Up mee heeft, dat raam moet minimaal één keer per dag helemaal open voor de toegangsticket en helemaal open voor de uitrijticket. Je begrijpt dat wij allebei wel balen dat die schakeling ontbreekt om het raam automatisch door te laten lopen tot het raam helemaal open is, en daarna tot het raam weer helemaal dicht is. We zijn vooral erg tevreden over die auto, maar dit soort kleine dingetjes waar je dagelijks mee geconfronteerd wordt, vallen op.

Mij lijkt dat een deregelijke schakeling wel te bouwen moet zijn. Wanneer je handmatig het raam helemaal opent, stopt het motortje wel als je helemaal onderaan bent en daarna ook als het raam helemaal gesloten is. Die punten worden dus wel gedetecteerd. Wat ik mij nu afvraag is hoeveel moeite het is voor iemand die wèl handig is met elektronica om zo'n schakeling te bouwen. Ik stel me voor dat een eenvoudig kastje achter het deurpaneel van de bestuurdersdeur hier uitkomst kan bieden.
Een contact om de hoogste stand te detecteren, een contact om de laagste stand te detecteren, het contact om het motortje te laten draaien (knopje in de deur) en 12V-voeding is allemaal aanwezig in die deur.

Als iemand hier een goed idee voor heeft, hoor ik het graag. Ik kan me voorstellen dat massaproductie er niet direct in zit maar er wel degelijk meer mensen in geïnteresseerd zijn in een dergelijke schakeling.
Get up! Stand up! Don't give up ...

Volkswagen High-Up! - BMT 75pk - Deep Black Pearl - Executive Pakket - Drive Pakket - Maps & More - 220v omvormer - middenarmsteun
Volkswagen Golf Variant

Gebruikersavatar
JCDNL
Vagling liefhebber
Berichten: 107
Lid geworden op: vr 01 mar 2013, 21:56
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Elektrische raambediening

Bericht door JCDNL » za 06 apr 2013, 19:32

Als je een donor-auto zou hebben en veel tijd, zou je kunnen proberen de inhoud van de 'luxe' move up portieren over te zetten naar de auto van jou. Met een beetje geluk kun je zonder gekke dingen die gewoon inprikken. Ditzelfde heb ik gedaan bij een 2008 cuore, waar alleen de donordeuren de stekkers van waren doorgeknipt (die van portier overgaan in slang naar de auto kant... dus daarvoor heb ik weer een andere auto moeten zoeken.

Bovenstaand verhaal gaat hem dus totaal niet worden qua kosten, dit moet je echt maar op je pad komen. In jou geval zou ik het laten doen, en dan met een aftermarket setje. Die dus de as aan gaat sturen met direkte bediening. Wel heb jij dan een extreem mooie luxe aan boord dat je de bijrijderskant kan gaan bedienen van je bestuurders kant ;-)



Een filmpje van wat maffe australiers die diverse (weliswaar japanse) karretjes met veel humor en toeren aanpakken of verfraaien (good and bad). Hier kun je heel goed meemaken wat erbij komt kijken om dit in te bouwen. En als je zelf niet handig bent, tja ga rondvragen bij de garage... wie weet kan iemand het inbouwen voor je.

Gebruikersavatar
Antera
Vagling liefhebber
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 16 nov 2012, 21:14
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Elektrische raambediening

Bericht door Antera » zo 07 apr 2013, 15:05

De begin en de eindstand worden geregisteerd in de motor en niet met een aparte schakeling. De electronica daarvoor zit in de raammotor zelf en moet de knop aangepast worden zodat deze 2 standen heeft. Word denk ik lastig. heb helaas geen up/citigo of mii omdit te gaan testen en uit te lezen of ik daar iets mee kan

heb dit in mijn Octavia wel omgebouwd en om geprogrammeerd voor de achterramen waarbij ik met dezelfde klachten zat:

Linkie
In het bezit van VCDS/VCP voor afspraak APP of Bel +31 6 15 22 87 09

Voor alle verlagingen ben je welkom al dan niet met montage

Plaats reactie